google.com, pub-6497066373419060, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Μαζέψτε τους μαυραγορίτες. | newsontime.gr
Home » , » Μαζέψτε τους μαυραγορίτες.

Μαζέψτε τους μαυραγορίτες.

Written By news on Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022 | 7:00 μ.μ.

Στην Αγγλία όπου ο μέσος πολίτης λαμβάνει περίπου τριπλάσια αμοιβή από τον αντίστοιχο Έλληνα εργαζόμενο, μία τυρόπιτα που παράγεται στην Ελλάδα από την εταιρεία «Κανάκης» πωλείται ακριβότερα στη χώρα μας παρά στο σούπερ μάρκετ στο Λονδίνο.

Οξύμωρο, ακατανόητο, παράλογο αλλά και ανησυχητικό.

Πώς μπορεί ένα προϊόν που παράγεται εντός Ελλάδος και μεταφέρεται στην Αγγλία, η οποία βρίσκεται εκτός ΕΕ και άρα το συγκεκριμένο τρόφιμο δασμολογείται να κοστίζει λιγότερο στο εγγλέζικο ράφι παρά στο αντίστοιχο ελληνικό;

Η διαφορά τιμής είναι σημαντική. Η συγκεκριμένη κατεψυγμένη χωριάτικη τυρόπιτα στο εγγλέζικο σούπερ μάρκετ, όπου την εντόπισε αναγνώστης της Ζούγκλας, κοστίζει  5,72 ευρώ (4,99 λίρες) ενώ στην Ελλάδα η ίδια ακριβώς συσκευασία τιμάται 7,12 ευρώ.

Οι οικονομολόγοι φλυαρώντας, θα υποστηρίξουν πως η Μεγάλη Βρετανία είναι μία χώρα πολλών δεκάδων εκατομμυρίων καταναλωτών, ενώ η ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Ότι δηλαδή, ένα προϊόν που εισάγεται μαζικά στη Βρετανία, έχει χαμηλότερη τιμή αγοράς από τον παραγωγό, λόγω μεγάλης ποσότητας κατά την παραγγελία. Αυτό το επιχείρημα προϋποθέτει πως η ελληνική εταιρεία, που παράγει τυρόπιτες, είναι σε θέση να διασφαλίσει τέτοιες μεγάλες ποσότητες. Δεν προκύπτει εύκολα και αβίαστα όμως ένα τέτοιο συμπέρασμα.

Απευθυνθήκαμε στην εξυπηρέτηση καταναλωτών της εταιρείας Hellenic Quality Foods ή HQF - «Κανάκης», μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων στην Ελλάδα, για να μας απαντήσει για το βασικό ερώτημα που μας βασανίζει:

Γιατί στο σούπερ-μάρκετ του Λονδίνου η χωριάτικη τυρόπιτα Κανάκη πωλείται 5.72 ευρώ (4,99 λίρες), ενώ στην Ελλάδα 7.12 ευρώ;

Η απάντηση:

«Σαφώς οι αλυσίδες προβαίνουν σε προωθητικές ενέργειες, η τελική τιμή επαφίεται στον λιανέμπορο. Είναι άλλες οι συμφωνίες που κλείνουμε εμείς και εννοείται πως κάθε αλυσίδα θα βάλει το δικό της καπέλο, μέχρι ένα ταβάνι που ορίζει το υπουργείο. Τώρα στο εξωτερικό εάν πάτε σε άλλη αλυσίδα θα το βρείτε σε άλλη τιμή. Η συγκεκριμένη αλυσίδα, την οποία δεν γνωρίζω, θέλησε να κάνει μια (προωθητική) ενέργεια, ώστε να φύγουν κάποια κομμάτια - εντάξει είμαστε γνώστες, έχουμε τμήμα εξαγωγών- έχει το δικαίωμα να το κάνει». «Εν πάση περιπτώσει δεν μιλάμε και για απόσταση τεράστια, δηλαδή δεν το έβγαλε ένα ευρώ» ανέφερε φανερά εκνευρισμένη.

Στη συνέχεια επισημάναμε πως στην τιμή λογικά περιλαμβάνονται τα έξοδα μεταφοράς σε χώρα του εξωτερικού, οι δασμοί και εκτός των άλλων το Ην. Βασίλειο είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, πώς είναι φτηνό στο Λονδίνο λοιπόν;

Μας απάντησε:

«Όχι, δεν έχει να κάνει. Το ίδιο προϊόν στην Αυστραλία - που έχουμε πελάτη - πωλείται αντίστοιχα σε αυτήν την τιμή. Είναι θέμα ενεργειών που κάνουν και σε άλλα προϊόντα που θα δείτε να υπάρχουν (διαφορές στην τιμή) και όχι απαραίτητα σε τρόφιμα. Στην Αγγλία μπορεί να βρείτε ένα προϊόν σαπουνιού σε άλλη τιμή από εκείνη της Ελλάδας. Η διαφορά που αναφέρει η κυρία (καταναλώτρια που επικοινώνησε μαζί τους για το ίδιο ζήτημα) είναι 1,50 ευρώ. Νομίζω η κάθε αλυσίδα με την δυναμική της μία τέτοια ενέργεια μπορεί να την κάνει»

Και καταλήγει «Να σας το πω απλά και δεν ξέρω πως θα ακουστεί, μπορεί να έχουν μείνει λίγα κομμάτια και να θέλει να τα διώξει, γιατί δεν θέλει να λήξουν» και διευκρινίζει «Δεν την ξέρω την ιστορία γι' αυτό έψαχνα πληροφορίες».

Παρατηρούμε πώς η επιχειρηματολογία της εταιρείας προδίδει αμηχανία και μάλλον αδυναμία ορθολογικής εξήγησης ενός ανορθολογικού γεγονότος.

Η εμπορική πολιτική της εταιρείας εξαρτάται από τις κατά καιρούς συγκυρίες και τις εποχιακές διαθέσεις ούτε καν του χοντρέμπορου βρετανού εισαγωγέα αλλά του τελικού λιανοπωλητή. Μάλιστα στην καταληκτική επιχειρηματολογία της εταιρείας που ακούσαμε, επικαλείται διάφορα υποθετικά σενάρια, τα οποία εν δυνάμει θα μπορούσαν να τα έχουν επεξεργαστεί αρμόδιοι των εμπορικών αλυσίδων νοτίως του Λέστερσάιρ ή των προαστίων του Νιουκάσλ.

Αυτό που δεν μας εξηγεί είναι το πώς η κατεψυγμένη τυρόπιτα καταλήγει να κοστίζει στον Έλληνα καταναλωτή 7,12 ευρώ. Τι φταίει άραγε; Η τιμή του κιλού της φέτας; Η αυξημένη τιμή στο σπανάκι και τα χόρτα; Τίποτε από όλα αυτά προφανώς. Η τελική τιμή του προϊόντος στο ελληνικό σούπερ μάρκετ, καθορίζεται από τις ορέξεις, τις ανάγκες ή τις προθέσεις των μεσαζόντων εμπόρων και από την παντελή έλλειψη ελέγχων από το αρμόδιο Υπουργείο. Με λίγα λόγια, για την ανορθολογική διαμόρφωση της τελικής τιμής, ευθύνονται τα ανεξέλεγκτα περιθώρια κέρδους στις διάφορες φάσεις διακίνησης του προϊόντος.

Τις απαντήσεις ωστόσο σε αυτό το ερώτημα δεν θα έπρεπε να τις δίνουμε εμείς αλλά ο ίδιος ο Υπουργός. Ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, το λίτρο του ηλιελαίου υπό ιδιωτική ετικέτα σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα πωλείται σε υπερδιπλάσια τιμή από εκείνη στην οποία διατίθετο προ μηνός. Η τρέχουσα τιμή ελάχιστα διαφέρει από εκείνες των ανταγωνιστικών εταιρειών. Συμπέρασμα. Για ποιο καλάθι του νοικοκυριού μιλάμε και για ποια συγκράτηση τιμών πασχίζουμε;!

Με τέτοιες προϋποθέσεις και με τις αντίστοιχες νοοτροπίες, ευλόγως η Ελλάδα είναι το  βασίλειο των βαρόνων της αισχροκέρδειας. Η γνωστή viral απάντηση του συμπαθέστατου συμπολίτη σε ρεπόρτερ πρωινής εκπομπής περί του «καλαθιού του νοικοκυριού», του πυρήνα δηλαδή της κυβερνητικής προπαγάνδας, έρχεται να πιστοποιήσει την κυρίαρχη άποψη. Τα περί συγκράτησης τιμών και καλαθιού του νοικοκύρη είναι «αρ@@@@α καπαμά». Θα μπορούσε αυτή η ιστορική πλέον φράση να εξελιχθεί σε μείζον προεκλογικό σύνθημα, εφάμιλλο εκείνων των συνθημάτων που διαμόρφωσαν κατά καιρούς τα πλειοψηφικά ιδεολογικά ρεύματα στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης.   

Η απάντηση της εταιρείας HQF - «Κανάκης» στο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της Ζούγκλας

Στο σχετικό email που έστειλε στην Ζούγκλα η εταιρεία HQF - «Κανάκης» απάντησε τα εξής:

Καλησπέρα σας,

Παρακάτω θα βρείτε την απάντηση της εταιρίας μας στα ερωτήματα σας:

Το συγκεκριμένο σχόλιο έχει πέσει στην αντίληψη μας και το διερευνούμε. Δυστυχώς όταν προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τον κύριο που έκανε την ανάρτηση για να συλλέξουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά, απέφυγε να απαντήσει. Θα μας είχε βοηθήσει  πολύ στη διερεύνηση της αναφοράς του καταναλωτή, αν γνωρίζαμε πότε και από ποιο κατάστημα έγινε η αγορά στο Ηνωμένο Βασίλειο, έτσι ώστε να μπορέσουμε να συλλέξουμε περισσότερες πληροφορίες για το θέμα με τους συνεργάτες μας εκεί.

Θεωρούμε πως είναι σημαντικά στην κατανόηση του θέματος, να έχουμε υπόψη μας ορισμένα δεδομένα, όπως:

Πρώτο και κυριότερο είναι ότι η τιμή λιανικής ενός προϊόντος διαμορφώνεται από το λιανοπωλητή που μπορεί να θέσει το περιθώριο κέρδους που κρίνει απαραίτητο και με βάση την δική του πολιτική έναντι του ανταγωνισμού του.

Δεν γνωρίζουμε που έγινε η αγορά του προϊόντος και αν αυτό έγινε όταν το κατάστημα έκανε κάποιου είδους προσφορά, ή αν χρησιμοποίησε την τιμή του προϊόντος σαν «κράχτη» σε σχέση με ανταγωνιστικά προς αυτό καταστήματα.

Σχετικά με το θέμα των δασμών που θίγετε στο ερώτημα σας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως δεν  υπάρχουν δασμοί για την εισαγωγή προϊόντων όπως η Τυρόπιτα στο Ηνωμένο Βασίλειο και συνεπώς δεν υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση του προϊόντος από αυτούς.

Μια διαφορά που επηρεάζει την τιμή της λιανικής, είναι ότι  στην Ελλάδα ο ΦΠΑ για τρόφιμα όπως η Τυρόπιτα είναι 13%, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 0%.

Τον τελευταίο χρόνο, λόγω των αυξήσεων των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας προχωρήσαμε σε αυξήσεις τιμών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Εξωτερικό. Δυστυχώς επειδή δεν έχουμε παραπάνω στοιχεία το προϊόν θα μπορούσε να είχε αγοραστεί από το λιανοπωλητή αρκετό καιρό πριν, όταν ίσχυαν οι προηγούμενες τιμές. Επιπλέον δε γνωρίζουμε την ισοτιμία ευρώ - λίρας που ίσχυε κατά την εισαγωγή των προϊόντων και θα μπορούσε να επηρεάσει την τιμή σε λίρες.

Σε μια ελεύθερη αγορά, ο λιανοπωλητής διαμορφώνει τις τιμές πώλησης των προϊόντων και ο καταναλωτής κάνει την επιλογή του. Είναι σαφές πως οι τιμές λιανικής του προϊόντος, δεν είναι οι ίδιες παντού, τόσο στην ελληνική όσο και στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Ο καταναλωτής καλείται να κάνει την επιλογή αγοράζοντας αυτό που θέλει από όπου θέλει. Από μια έρευνα που κάναμε στο διαδίκτυο διαπιστώσαμε μεγάλες αποκλίσεις στην τιμή του προϊόντος που δείχνουν ξεκάθαρα πως οι τιμές διαμορφώνονται από τον λιανοπωλητή. Λαμβάνοντας δε υπόψη σας και το μηδενικό ΦΠΑ, μπορείτε να βρείτε ένα εύρος τιμών (πιθανόν να υπάρχουν και άλλες), κάποιες χαμηλότερες και κάποιες υψηλότερες από την τιμή πώλησης στην Ελλάδα. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

https://melos-mart.co.uk/collections/frozen/products/kanaki-cheese-pie-850g   5.99£

https://www.demoscontinental.co.uk/product-page/kanaki-trad-cheese-pie-850gr   5.29£

https://www.agoragreekdelicacies.co.uk/product/tiropita-horiatiki-cheese-pie-country-style-850gr-kanaki    7.29£

Στρατηγική μας απόφαση μέχρι τώρα είναι να διατηρήσουμε την υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας, χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις σε αυτή για να πουλήσουμε. Πιστεύουμε πως ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα της επιλογής και μας τιμά με αυτή.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.


Πηγή : zougla.gr
Share this article :

Δημοσίευση σχολίου