Home » , » Οδηγός: Πώς θα ρυθμίσετε τα χρέη σε Ταμεία-Εφορία

Οδηγός: Πώς θα ρυθμίσετε τα χρέη σε Ταμεία-Εφορία

Written By Dimitris Kalidis on Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2014 | 7:23 μ.μ.

100 δόσεις και εκπτώσεις για χρέη σε Ταμεία - Εφορία - Αναστολή ποινικών διώξεων με την υπαγωγή στη ρύθμιση 

100 δόσεις και εκπτώσεις για χρέη σε Ταμεία - Εφορία

Τίθεται σε εφαρμογή εντός των επόμενων ημερών η νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο - ασφαλιστικά ταμεία και εφορίες -, με την οποία παρέχονται σημαντικές εκπτώσεις σε πρόστιμα και προσαυξήσεις, όπως και η δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών ως και σε 100 δόσεις. Το ετήσιο επιτόκιο που θα επιβαρύνει την κύρια οφειλή μειώνεται αναδρομικά από 1.1.2013 σε 4,56%.

Ταυτοχρόνως η νέα ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα συμψηφισμού επιστροφών ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος με οφειλές προς τα Ταμεία μόνο για το ένα έβδομο (1/7) της οφειλής.

Με αυτές τις διευκολύνσεις η κυβέρνηση ελπίζει να τακτοποιηθεί μεγάλο μέρος των χρεών προς το Δημόσιο, τα οποία έχουν ξεπεράσει τα 60 δισ. ευρώ, αλλά κυρίως να ρυθμιστούν τα εφετινά χρέη, τα οποία αυξήθηκαν κατά 10 δισ. ευρώ ως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Η δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση θα ισχύει ως τις 31 Μαρτίου 2015, ενώ οι 100 δόσεις θα αφορούν μόνον οφειλές ως 15.000 ευρώ. Υψηλότερες οφειλές ρυθμίζονται σε 72 ως 12 δόσεις, αναλόγως με το οφειλόμενο ποσό.

Ηδη το υπουργείο Εργασίας έχει καταρτίσει τη σχετική εγκύκλιο που αφορά τη ρύθμιση οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και αναμένεται εντός των επομένων ημερών να την αποστείλει στους Οργανισμούς προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή.

Σε ανάλογο πνεύμα ως προς τους βασικούς όρους της ρύθμισης θα κινηθεί και το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τις οφειλές προς την Εφορία.

Βασική προϋπόθεση για την ένταξη μιας επιχείρησης ή ενός επιτηδευματία στη νέα ρύθμιση οφειλών είναι η καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών από την 1η Οκτωβρίου 2014 και εφεξής.

Ληξιπρόθεσμες οφειλές και άρα προς ρύθμιση θεωρούνται για το ΙΚΑ οι οφειλές ως και τον μήνα Αύγουστο 2014 και για τον ΟΑΕΕ ως και το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου 2014. Αυτό οφείλεται στη διαφοροποίηση των ημερομηνιών καταβολής των εισφορών που ισχύουν σε κάθε Ταμείο. Ετσι για τον ΟΓΑ η ρύθμιση φθάνει ως το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

«Το Βήμα της Κυριακής» έχει στη διάθεσή του και παρουσιάζει ολόκληρη την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας για τη ρύθμιση των οφειλών στα Ταμεία, η οποία αποτελεί τον μπούσουλα και για τις οφειλές στη Εφορία.

Με τη ρύθμιση δίδεται η δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών σε δόσεις (από 12 ως και 100, ανάλογα με το ποσό της οφειλής). Το ποσοστό έκπτωσης των προσαυξήσεων και των λοιπών επιβαρύνσεων της οφειλής κυμαίνεται από 100% (εφάπαξ εξόφληση της οφειλής) ως 20% για εξόφληση σε 100 δόσεις.

Σημειώνεται ότι η νέα ρύθμιση αφορά οφειλές ως 1 εκατ. ευρώ, ενώ πάνω από αυτό οι οφειλές εμπίπτουν στην προηγούμενη ρύθμιση (Νέα Αρχή, Ν. 4152/2013).

Οι οφειλές ως 1 εκατ. ευρώ που είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση (Νέα Αρχή) μπορούν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση, για λόγους ίσης μεταχείρισης.

Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν πάσης φύσεως οφειλές προς ασφαλιστικούς οργανισμούς από ενεργούς ή ανενεργούς οφειλέτες. Σε καμία περίπτωση όμως δεν δύναται να παραμείνει τμήμα οφειλής ενός ασφαλισμένου εκτός ρύθμισης.

Με την υπαγωγή ενός οφειλέτη στη ρύθμιση χορηγείται ασφαλιστική ενημερότητα (με αναφορά στο υπολειπόμενο ποσό), αναστέλλεται τυχόν ποινική δίωξη, καθώς και η λήψη αναγκαστικών μέτρων (πλειστηριασμών κ.τ.λ.). Σημειώνεται ότι σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται.

Απώλεια της ρύθμισης επέρχεται όταν ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα τις τρέχουσες εισφορές και τις προβλεπόμενες δόσεις. Σε περιπτώσεις απώλειας της ρύθμισης για λόγους ανωτέρας βίας, ο οφειλέτης δύναται εντός δύο μηνών να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση με τους ίδιους όρους.



Το πλαίσιο των ρυθμίσεων για δάνεια των μικρο-μεσαίων
Ευνοϊκό περιβάλλον για την ταχύτερη αναδιάρθρωση του χρέους μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών προς Εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες επιχειρεί να διαμορφώσει ο νέος νόμος για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Το νέο καθεστώς δίνει κίνητρα τόσο στις τράπεζες όσο και στους δανειολήπτες για την επίτευξη μιας επωφελούς και για τα δύο μέρη συμφωνίας με στόχο τη στήριξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που έχουν σοβαρές πιθανότητες ανάκαμψης.

Τη δυνατότητα ένταξης στον νόμο-πλαίσιο που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή τις επόμενες εβδομάδες θα έχουν όλες οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες με κύκλο εργασιών έως 2,5 δισ. ευρώ το 2013. Αιτήσεις θα μπορούν να υποβάλλονται το αργότερο έως και τις 31 Μαρτίου 2016. Το deal που θα προσφέρεται στους οφειλέτες περιλαμβάνει τα εξής:

- Οι οφειλές προς τις τράπεζες θα ρυθμίζονται ευνοϊκά, με τη νομοθεσία να προβλέπει τη διαγραφή κεφαλαίου και τόκων σε ποσοστό έως και 50% έπειτα από απόφαση των πιστωτών. Προϋπόθεση, η ένταξή τους στη γενική ρύθμιση των χρεών προς το Δημόσιο.

Οι δικαιούχοι
Εκτός από το κριτήριο του τζίρου της περυσινής χρήσης, οι οφειλέτες που θα αιτηθούν την ένταξή τους στη ρύθμιση θα πρέπει να πληρούν και τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

1) Να μην έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, γνωστού και ως νόμου Κατσέλη.

2) Να μην έχουν σταματήσει οι εργασίες τους και να μην έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στον πτωχευτικό κώδικα.

3) Να μην έχουν καταδικαστεί οι ίδιοι ή οι φορείς της επιχείρησης και στην περίπτωση των νομικών προσώπων οι πρόεδροι, διευθύνοντες σύμβουλοι, διαχειριστές, εταίροι για φοροδιαφυγή, λαθρεμπορία ή για απάτη σε βάρος του Δημοσίου.

Επιλέξιμες για διαγραφή είναι απαιτήσεις που αφορούν τόσο το κεφάλαιο όσο και τους τόκους οι οποίες βρίσκονταν σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών την 30ή Ιουνίου 2014.

Η διαγραφή των επιχειρηματικών δανείων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ, με όριο το 50% των συνολικών απαιτήσεων προς τις τράπεζες. Αν το ποσό της διαγραφής είναι μικρότερο, τότε το νέο υπόλοιπο δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 75% της καθαρής περιουσιακής θέσης του οφειλέτη και των συνοφειλετών.

Ως «καθαρή περιουσιακή θέση» νοείται η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων οφειλέτη και τυχόν συνοφειλετών του μείον το σύνολο των υποχρεώσεων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλετών του.

Για την παροχή επιλέξιμης διαγραφής από χρηματοδοτικό φορέα απαιτείται η υποβολή αίτησης ρύθμισης των υποχρεώσεών του και μια βεβαίωση η οποία:  

  • Θα αποτυπώνει τα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις που απαιτούνται για τον προσδιορισμό της καθαρής περιουσιακής θέσης και θα προσδιορίζει την τρέχουσα αξία των περιουσιακών στοιχείων.

  • Θα περιλαμβάνει πλήρη στοιχεία κάθε επιχείρησης με έναρξη λειτουργίας μεταγενέστερη της 1ης Ιανουαρίου 2010, την οποία ασκεί συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος του οφειλέτη ή ομόρρυθμος εταίρος ή ελέγχων εταίρος ή συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος των παραπάνω προσώπων, καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων που τυχόν μεταβιβάστηκαν την ίδια περίοδο.

Η τράπεζα παρέχει την αιτούμενη ρύθμιση κατά τη διακριτική της ευχέρεια, σύμφωνα με κριτήρια το οποία επιλέγει για την αξιολόγηση της ικανότητας του αιτουμένου να αντεπεξέλθει στις ρυθμισθείσες υποχρεώσεις. Η τράπεζα έχει τη διακριτική ευχέρεια να παράσχει ρύθμιση ή/και διαγραφή υπό διαφορετικούς όρους από τους περιλαμβανόμενους στην αίτηση ή και να αρνηθεί συνολικά τη ρύθμιση ή/και διαγραφή.

Αν οι πιστωτές είναι περισσότεροι του ενός, για την υπαγωγή στη ρύθμιση απαιτείται η συναίνεση των τραπεζών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 50,1% των απαιτήσεων. Η συναίνεση των πιστωτών αποτυπώνεται σε συμφωνία ρύθμισης η οποία υποβάλλεται μαζί με την αίτηση του οφειλέτη.

Αυτή μπορεί να προβλέπει μέτρα για την αναδιάρθρωση του δανεισμού, όπως μείωση απαιτήσεων, παράταση του χρόνου αποπληρωμής τους, μετοχοποίηση των απαιτήσεων ή κάθε άλλο πρόσφορο μέσο.

Προς τη σωστή κατεύθυνση κινείται, σύμφωνα με τις τράπεζες, η προτεινόμενη νομοθεσία για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών. Η μόνη σοβαρή ένσταση που διατυπώνεται από τραπεζικά στελέχη σχετίζεται με το ποσοστό του μπόνους που παρέχεται για τη διαγραφή χρεών προς το Δημόσιο και ασφαλιστικούς φορείς, το οποίο ανέρχεται σε 20%. Οπως τονίζουν, το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να ήταν υψηλότερο προκειμένου να απελευθερωθούν περισσότεροι πόροι για την ανάπτυξη της επιχείρησης που επιχειρεί την ανασύνταξή της.

Αναστολή ποινικών διώξεων με την υπαγωγή στη ρύθμιση

Με την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας για τη ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία που αποτελεί και τον κορμό της ρύθμισης των χρεών προς την Εφορία η οποία θα ανακοινωθεί σε λίγες ημέρες, ξεκινά η επιχείρηση τακτοποίησης των χρεών στο Δημόσιο και διευκόλυνσης φορολογουμένων και επιχειρήσεων που δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν σε όλες τις υποχρεώσεις τους λόγω της κρίσης.

Στην εγκύκλιο που υπογράφει ο υπουργός Εργασίας κ. Γιάννης Βρούτσης και την οποία καλείται να υλοποιήσει ο γενικός γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Παναγιώτης Κοκκόρης, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και να αποφευχθούν τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, προσδιορίζεται η διαδικασία της ρύθμισης σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 4305/2014.

Με τον νόμο αυτό θεσπίζεται πιο ευέλικτο σύστημα ρύθμισης οφειλών, το οποίο επιτρέπει την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών με σημαντικές εκπτώσεις σε πρόστιμα, προσαυξήσεις και λοιπές επιβαρύνσεις που φθάνουν ως και την πλήρη απαλλαγή αυτών.

Επίσης, εξασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των οφειλετών που υπήχθησαν στη ρύθμιση της «νέας αρχής» και ήταν συνεπείς με τους υπαγόμενους στη νέα ρύθμιση.

Επιπλέον, για όσους διατηρήσουν τη ρύθμιση της «νέας αρχής» του Ν. 4152/2013 προβλέπεται το πρόσθετο ευεργέτημα της μείωσης των προσαυξήσεων, τελών καθυστέρησης και λοιπών επιβαρύνσεων, αναδρομικά κατά 20%.
Κρίσιμης σημασίας παράμετρος και απαραίτητη προϋπόθεση για την υπαγωγή στο νέο σύστημα ρύθμισης οφειλών είναι η υποβολή των αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων (όπου προβλέπεται) και η πιστοποιημένη καταβολή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών.

Με το νέο πλαίσιο ρύθμισης:

· Οι οφειλές δύνανται να ρυθμιστούν σε έως 100 δόσεις.

· Το ετήσιο επιτόκιο από 1-1-2013 με το οποίο βαρύνεται η κύρια οφειλή μειώνεται σε 4,56%.

Ειδικότερα, στη νέα ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν:

α) Οφειλές στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (ΦΚΑ), πλην ΝΑΤ, που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες την 1/10/2014.

- Οφειλές μέχρι 15.000 ευρώ μπορούν να εξοφληθούν σε έως και 100 δόσεις ενώ οφειλές έως 1.000.000 ευρώ σε περίοδο μέχρι 72 μηνιαίες δόσεις.

- Για ποσά κύριας οφειλής άνω του 1.000.000 παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις του Ν. 4152/2013.

- Οφειλές μέχρι την 1/10/2014 που τελούν σε αναστολή διοικητική ή δικαστική ή εκ του νόμου.
Δεδομένης της διαφοροποίησης των ημερομηνιών καταβολής ασφαλιστικών εισφορών ανά Ταμείο, στις διατάξεις του Ν. 4305/14 υπάγονται οι οφειλές προς ασφαλιστικούς οργανισμούς που αφορούν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ: οφειλές έως και μισθολογικής περιόδου Αυγούστου 2014, για τον ΟΑΕΕ οφειλές έως και περιόδου Ιουλίου - Αυγούστου 2014.

Για την ένταξη στην παρούσα ρύθμιση απαιτείται μόνο η υποβολή αίτησης υπαγωγής.

Η πρώτη δόση καταβάλλεται έως την 21η του μήνα υποβολής της αίτησης και εφόσον δεν είναι εργάσιμη την επόμενη εργάσιμη ημέρα. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την 21η κάθε μήνα και εφόσον δεν είναι εργάσιμη την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα
Με την υπαγωγή στη ρύθμιση και την πληρωμή της 1ης δόσης:

α) Χορηγείται στους υπόχρεους μηνιαίο πιστοποιητικό οφειλών όπου πιστοποιείται και το υπολειπόμενο ποσό οφειλής και επέχει θέση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας.

Για τις επιχειρήσεις του ΑΝ 1846/1951 που θα υπαχθούν σε καθεστώς ρύθμισης κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου και είναι συνεπείς με τους όρους αυτής θα χορηγείται πιστοποιητικό οφειλής για την είσπραξη λογαριασμών δημοσίου έργου, χωρίς παρακράτηση, εφόσον το έργο για το οποίο χορηγείται το πιστοποιητικό δεν έχει τρέχουσες ή ληξιπρόθεσμες οφειλές. Σε περίπτωση ύπαρξης οφειλής θα χορηγείται πιστοποιητικό οφειλής με παρακράτηση τη συνολική οφειλή του έργου.

β) Αναστέλλεται η ποινική δίωξη εις βάρος των υπευθύνων κατά τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 1 του ΑΝ 86/1967και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της διακόπτεται.

Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του ΠΚ.

γ) Αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων. Αν ο οφειλέτης απολέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται.

δ) Αναστέλλεται η παραγραφή των οφειλών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 2 του Ν. 2556/1997.

Τί θα ισχύσει για όσους οφειλέτες είχαν ενταχθεί σε παλαιές ρυθμίσεις

Δύο επιλογές για τους... αδικημένους
Πώς θα γίνονται οι συμψηφισμοί χρεών με επιστροφές φόρων


Δύο επιλογές δίνει η κυβέρνηση σε όλους όσοι είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση της Νέας Αρχής και είχαν τακτοποιήσει τις οφειλές τους με 48 δόσεις και σήμερα αισθάνονται (σ.σ.: και είναι) αδικημένοι, αφού όσοι δεν πλήρωναν και μπουν στη νέα ρύθμιση θα έχουν περισσότερες δόσεις, μεγαλύτερες εκπτώσεις και χαμηλότερο επιτόκιο για την οφειλή τους.

Οπως ορίζεται στην εγκύκλιο «για τους οφειλέτες οι οποίοι μέχρι την ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του παρόντος νόμου έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση της Νέας Αρχής του Ν. 4152/2013 και των οποίων η ρύθμιση είναι ενεργή, εφαρμόζονται οι μεταβατικές διατάξεις του Νόμου 4305/14».
Συγκεκριμένα, στους οφειλέτες αυτούς παρέχονται δύο επιλογές:

1. Να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση για το υπόλοιπο της οφειλής τους, ενώ ταυτόχρονα θα υπόκεινται αναδρομικά από 1.1.2013 σε επιτόκιο 4,56% και θα τύχουν αναδρομικά από την ένταξή τους στην προηγούμενη ρύθμιση (Νέα Αρχή του Ν. 4152/2013) των εκπτώσεων της νέας ρύθμισης.

2.
 Να διατηρήσουν τη ρύθμιση της Νέας Αρχής του Ν. 4152/2013, ενώ ταυτόχρονα θα υπόκεινται αναδρομικά από 1.1.2013 σε επιτόκιο 4,56% και θα τύχουν αναδρομικά από την ένταξή τους στην προηγούμενη ρύθμιση των εκπτώσεων της νέας ρύθμισης, καθώς και μιας πρόσθετης μείωσης 20% επί των προσαυξήσεων, τελών καθυστέρησης και λοιπών επιβαρύνσεων αναδρομικά από την ημερομηνία ένταξης στη ρύθμιση της Νέας Αρχής.
Οι ειδικότερες λεπτομέρειες θα καθοριστούν σε Υπουργική Απόφαση η οποία θα εκδοθεί εντός ενός μηνός.

Οι συμψηφισμοί

Στην εγκύκλιο ορίζεται ο τρόπος συμψηφισμού των χρεών των φορολογουμένων και των επιχειρήσεων με τα χρέη του Δημοσίου προς αυτούς. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα εξής:

α) Ο συμψηφισμός ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος με ασφαλιστικές οφειλές εφαρμόζεται για οφειλές που υπάγονται στη νέα ρύθμιση, μέχρι του ποσού που αντιστοιχεί έως το 1/7 των υπολειπόμενων δόσεων. Στην περίπτωση εφαρμογής των διαδικασιών συμψηφισμού εξοφλούνται κατά προτεραιότητα οι τελευταίες δόσεις.

β) Οι παρακρατήσεις της περ. 1 της υποπαραγράφου ΙΑ.2, παρ. ΙΑ, του άρθρου Πρώτου του Ν. 4254/14 (ΦΕΚ 85,
Α) διενεργούνται μέχρι του ύψους οφειλών που αντιστοιχούν στις ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές του οικείου φορέα.

Στην περίπτωση που οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν ρυθμιστεί κατά τη διαδικασία παρακράτησης εξοφλούνται κατά προτεραιότητα οι τελευταίες δόσεις.

γ) Το ποσό της οφειλής που συμψηφίζεται ή παρακρατείται τυγχάνει απαλλαγής επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής σε ποσοστό ίσο με αυτό που αντιστοιχεί στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται μετά τον συμψηφισμό ή την παρακράτηση.

Υποβολή αιτήσεων

Για τις οφειλές που έχουν μεταφερθεί στο ΚΕΑΟ οι αιτήσεις υποβάλλονται απευθείας στα κατά τόπο αρμόδια περιφερειακά ΚΕΑΟ. Για τις λοιπές οφειλές του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, δεδομένου ότι διενεργείται μηνιαίως ο έλεγχος δηλωθεισών - καταβληθεισών εισφορών (ΕΔΚ) στις ΑΠΔ, η αίτηση για ρύθμιση υποβάλλεται απευθείας στα κατά τόπο αρμόδια περιφερειακά ΚΕΑΟ και στις ταμειακές υπηρεσίες των υποκαταστημάτων του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ. Για το σύνολο των οφειλών του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ μετά την καταχώριση της αίτησης εκδίδεται άμεσα και αμελλητί η απόφαση ρύθμισης με βάση τις οφειλές που, κατά την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης, εμφανίζονται ως ληξιπρόθεσμες στη βάση δεδομένων του ΟΠΣ - ΙΚΑ βάσει των ΕΔΚ των ΑΠΔ. Αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης ενημερώνεται το Τμήμα Εσόδων του αρμόδιου υποκαταστήματος του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ για να προβεί σε έλεγχο. Αν από τον έλεγχο προκύψει οφειλή αναγόμενη σε χρονική περίοδο της ρύθμισης, είναι δυνατή είτε η εφάπαξ εξόφλησή της είτε η ένταξή της στη ρύθμιση με ανακαθορισμό του ποσού των δόσεων.

Τμηματική καταβολή

Από την 31η Οκτωβρίου 2014, ημερομηνία δημοσίευσης του Ν. 4305/2014, δεν επιτρέπεται η χορήγηση ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής για τους οφειλέτες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 54 του Ν. 4305/14 (οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες, ύψους έως ενός εκατομμυρίου ευρώ).

Επιτρέπεται η χορήγηση ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής κατά τις διατάξεις της πάγιας ρύθμισης του Ν. 4152/13. Επίσης επιτρέπεται η κατά τις διατάξεις του Ν. 4152/13 (Νέα Αρχή) χορήγηση ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής για οφειλές άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ.

Αδυναμία πληρωμής

Η ρύθμιση απόλλυται όταν ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα τις τρέχουσες εισφορές και τις προβλεπόμενες δόσεις της ρύθμισης. Κατ' εξαίρεση, ο οφειλέτης δεν εκπίπτει της ρύθμισης στις περιπτώσεις για τις οποίες, ενώ καταβάλλει τις τρέχουσες εισφορές:
- δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μέχρι δύο δόσεις ή δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης ανά έτος προγράμματος ρύθμισης. Η καθυστέρηση καταβολής δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση αυτής με μηνιαία προσαύξηση δύο τοις εκατό (2%).

Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης καθίσταται απαιτητό το σύνολο του υπολοίπου της οφειλής και των προηγούμενων προσαυξήσεων και τόκων, τα οποία αναβιώνουν αναδρομικά, χωρίς τις εκπτώσεις της παρούσας.

Ανοίγουν οι e-πύλες της Εφορίας

Με στόχο να μην επαναληφθούν οι «γκάφες» του ΕΝΦΙΑ με τις αλλεπάλληλες διορθώσεις και την αναστάτωση που προκλήθηκε σε εκατομμύρια νοικοκυριά και ιδιοκτήτες ακινήτων, το υπουργείο Οικονομικών και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόμου ώστε να ανοίξει το ηλεκτρονικό σύστημα που θα υποδεχθεί εκατομμύρια αιτήσεις για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών σε εφορίες και τελωνεία χωρίς παρατράγουδα και χωρίς να χρειαστεί να επανέλθουν στη συνέχεια με διορθωτικές κινήσεις.

Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι οι πολίτες να εισέρχονται στην ηλεκτρονική εφαρμογή (εκτιμάται ότι θα «τρέξει» μετά τις 15 Νοεμβρίου) με τους κωδικούς πρόσβασης που χρησιμοποιούν για την υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων και μέσα από μια απλή διαδικασία να ρυθμίζουν τα χρέη τους έως 100 δόσεις αν πρόκειται για οφειλές έως 15.000 ευρώ και έως 72 δόσεις αν τα χρέη ξεπερνούν το ποσό αυτό.

Η εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών, που αναμένεται να δοθεί σύντομα στη δημοσιότητα και να ακολουθήσει αυτή του υπουργείου Εργασίας, θα έχει ειδική αναφορά σε όσους έχουν ήδη ενταχθεί σε κάποια ρύθμιση, καθώς και σε εκείνους που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη έως τις 30 Σεπτεμβρίου, συνεχίζουν να μην πληρώνουν τα τρέχοντα χρέη τους αλλά θέλουν να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση.

Οπως προβλέπεται στον νέο νόμο, οι πολίτες για χρέη που δημιουργήθηκαν τον Οκτώβριο, τον Νοέμβριο κ.τ.λ. για να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση θα πρέπει να ρυθμίσουν τις οφειλές αυτές είτε με άμεση εξόφληση είτε με ένταξη αυτών των οφειλών στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων. Με αυτή τη διαδικασία δεν κινδυνεύουν να μείνουν εκτός της ρύθμισης των 72 ή των 100 δόσεων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή θα είναι απλή ώστε ο ενδιαφερόμενος οφειλέτης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή και ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που θα επιλέξει το συνολικό κόστος της ρύθμισης των χρεών του. Δηλαδή, να μπορεί να επιλέξει, ανάλογα με το ύψος της δόσης, τη διαγραφή των προσαυξήσεων και τους τόκους εκπρόθεσμης υποβολής με τους οποίους θα επιβαρυνθεί ούτως ή άλλως από τη στιγμή που θα ενταχθεί στη νέα ρύθμιση.

Αυτό συμβαίνει διότι οι δόσεις της Εφορίας επιβαρύνονται πλέον με ετήσιο επιτόκιο 4,56%. Δηλαδή, όσο περισσότερες δόσεις επιλέξει κάποιος τόσο ακριβότερα θα του στοιχίσει η νέα ρύθμιση.

Αλλωστε και στο υπουργείο Οικονομικών επιδιώκουν να περάσουν το εξής μήνυμα στους οφειλέτες: «Ναι μεν δώστε ό,τι έχετε, αλλά αν μπορείτε να πληρώσετε κάτι παραπάνω κάντε το για να μειωθούν σημαντικά οι προσαυξήσεις και να μην επιβαρυνθείτε με επιπλέον τόκους στη συνέχεια». Αυτό άλλωστε ισχύει για κάθε ρύθμιση, η συγκεκριμένη όμως έχει την ιδιαιτερότητα ότι μπορεί να επεκταθεί σε βάθος οκταετίας.

«Καρότο και μαστίγιο» για τα«κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια

Η κυβέρνηση έφερε στη Βουλή το νομοσχέδιο με τους ευνοϊκούς όρους για τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων των επιχειρήσεων με ετήσιο τζίρο ως 2.500.000 ευρώ που προβλέπει διευκολύνσεις (μείωση επιτοκίων, διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων, επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής) αλλά την ίδια στιγμή προειδοποιεί ότι «όσοι δεν ενταχθούν σε αυτή τη διαδικασία θα χάσουν με τον νόμο τις επιχειρήσεις τους».

Ο στόχος της, σε συνεννόηση με τις τράπεζες, είναι προφανής. Οσοι επιχειρηματίες εκμεταλλευόμενοι την κρίση απέφυγαν να πληρώσουν τα δάνειά τους και έγιναν «κακοπληρωτές» και δεν επιδιώκουν να ενταχθούν στη ρύθμιση, επιθυμώντας να διατηρήσουν την ίδια προβληματική συναλλακτική συμπεριφορά στην αγορά, θα χάσουν τις επιχειρήσεις τους.

Τα άρθρα 9 ως και 18 του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί στη Βουλή αφορούν αυτήν ακριβώς την κατηγορία των επιχειρήσεων.

Οπως έλεγαν κυβερνητικές πηγές μιλώντας προς «Το Βήμα», «η διάταξη αφορά κατά κύριο λόγο επιχειρήσεις οι οποίες έχουν σοβαρά περιθώρια βιωσιμότητας, αλλά για την οποιαδήποτε αιτία τα αφεντικά τους δεν επιθυμούν την ανασυγκρότηση των επιχειρήσεών τους υπό επιτροπεία».
Ο διαχειριστής
Με τα συγκεκριμένα άρθρα καταργούνται όλες οι ενδοεταιρικές διαδικασίες και έχουν τη δυνατότητα οι πιστωτές με το 40% των οφειλών - συμπεριλαμβανομένης και τράπεζας - να προσφύγουν στο πρωτοδικείο και να ορίσουν ειδικό διαχειριστή, ο οποίος σε διάστημα 12 μηνών θα έχει πουλήσει το ενεργητικό της εταιρείας.

Ειδικότερα, πιστωτής ή πιστωτές - στους οποίους περιλαμβάνεται τουλάχιστον μία τράπεζα - οι οποίοι εκπροσωπούν τουλάχιστον το 40% του συνόλου των απαιτήσεων σε βάρος της εταιρείας, η οποία για δύο συνεχόμενες χρήσεις έχει «κόκκινα» οικονομικά μεγέθη και «συντρέχει λόγος λύσης» της, υποβάλλει αίτηση στο Μονομελές Πρωτοδικείο, η οποία εκδικάζεται σε διάστημα δύο μηνών από την υποβολή της.

Μεταξύ των πιστωτών περιλαμβάνονται εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης καθώς και δικαιούχοι κοινοπρακτικών δανείων και ομολογιούχοι.

Ειδικός διαχειριστής ορίζεται νόμιμος ελεγκτής ή ελεγκτικό γραφείο ή δικηγόρος με οικονομοτεχνικές γνώσεις ή δικηγορική εταιρεία στην οποία συμμετέχει δικηγόρος με οικονομοτεχνικές γνώσεις. Ειδικός διαχειριστής μπορεί να οριστεί και σύμπραξη προσώπων εφόσον συμμετέχει σε αυτήν νόμιμος ελεγκτής ή ελεγκτικό γραφείο ή δικηγόρος με οικονομοτεχνικές γνώσεις ή δικηγορική εταιρεία στην οποία συμμετέχει δικηγόρος με οικονομoτεχνικές γνώσεις.
Οπως προβλέπεται, η εργασία του ολοκληρώνεται σε διάστημα 12 μηνών.

Ο διαχειριστής προστατεύεται από τη νομοθεσία, καθώς στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο προβλέπεται ότι για τις αποφάσεις του «δεν προσωποκρατείται ούτε υπέχει οποιαδήποτε αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για χρέη της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας, ανεξάρτητα από τον χρόνο βεβαίωσής τους και τον χρόνο στον οποίο ανάγονται».

Εφόσον το δικαστήριο κάνει αποδεκτή την αίτηση, αυτοδίκαια αναστέλλονται όλες οι ατομικές διώξεις κατά της επιχείρησης.

Ο ειδικός διαχειριστής εγκαθίσταται με τη βοήθεια της δημόσιας αρχής στη διοίκηση της επιχείρησης, συντάσσει απογραφή των στοιχείων της και εν συνεχεία καταρτίζει με βάση την απογραφή υπόμνημα προσφοράς, στο οποίο, πλην των απογραφέντων στοιχείων της επιχείρησης, περιλαμβάνει και κάθε πληροφορία χρήσιμη για την εικόνα του ενεργητικού της.

Προκειμένου να διατηρήσει τη λειτουργία της επιχείρησης και να καλύψει δαπάνες και έξοδα της ειδικής διαχείρισης, περιλαμβανομένων και των δικών του αμοιβών, δύναται να λάβει κατά τη διάρκεια της διαχείρισης χρηματοδοτήσεις. Το συντομότερο δυνατόν από την εγκατάστασή του, ο ειδικός διαχειριστής διενεργεί δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για την εκποίηση του συνόλου του ενεργητικού της υπό ειδική διαχείριση επιχείρησης ή επί μέρους λειτουργικών συνόλων της επιχείρησης (κλάδων) ή περιουσιακών της στοιχείων εφόσον αυτά δεν αποτελούν κλάδους.


Πηγή : tovima.gr
Share this article :

Δημοσίευση σχολίου

 

Copyright © 2012 - 2018. newsontime.gr

powered by Blogger